Participanti si „clienti” in procesul de testare

Participanti si „clienti” in procesul de testare

In acest articol, vrem sa discutam despre procesul de testare si sa analizam toate persoanele implicate in acest proces. Pentru acest lucru, trebuie sa raspundem la urmatoarele intrebari:
14 Jun 2018 1485
In acest articol, vrem sa discutam despre procesul de testare si sa analizam toate persoanele implicate in acest proces. Pentru acest lucru, trebuie sa raspundem la urmatoarele intrebari:

  • Cum, la ce nivel si cu cine interactioneaza echipa de testare in procesul de dezvoltare a programului?
  • La ce se asteapta diversii participanti la procesul de testare din partea echipei de QA si cum se poate realiza aceasta?

Nu ne vom concentra pe selectarea unei metodologii specifice, deoarece aceasta nu este atat de importanta (sau, cel putin, nu este prima noastra prioritate) atunci cand cautam raspunsuri la aceste intrebari. Ar putea fi o metodologie tip Waterfall sau ar putea fi Agile cu o singura echipa de dezvoltare. Inainte de toate, este crucial sa ne concentram pe implementarea corespunzatoare a testarii software. Pentru a face asta in mod eficient, echipa de testare trebuie sa cunoasca toti actorii interesati, sa le inteleaga asteptarile si sa gaseasca modul in care sa colaboreze cel mai eficient cu ei.

Ce este calitatea?

Inainte sa abordam toate asteptarile si cerintele echipei de testare, dar si cele legate de calitatea produsului, sa facem un pas inapoi si sa analizam notiunea de calitate.

Ce este calitatea? Cum stim ca ceva este de foarte buna calitate? Ce asteptari avem din partea unui produs de foarte buna calitate? Ce diferentiaza un produs de o calitate foarte buna de un produs de calitate slaba?

  • Calitatea este un atribut foarte subiectiv. Fiecare are propria sa definitie despre calitate sau propria sa descriere pentru un produs de calitate foarte buna.
  • Oricine poate considera un lucru sau altul, un produs sau altul sau un serviciu ca este de calitate buna sau de calitate proasta, in functie de nevoile personale, de propriile valori si prioritati. Unul si acelasi lucru poate fi vazut ca fiind de calitate buna de catre o persoana si de calitate proasta de alta.

Ca sa concluzionam, obtinem urmatoarea definitie: inainte de toate, calitatea inseamna indeplinirea asteptarilor. Cu alte cuvinte este o evaluare subiectiva si depinde de cel/ cea care face evaluarea.

Ce inseamna asta? Pentru a obtine o evaluare mai ridicata a calitatii dumneavoastra, este nevoie sa intelegeti cine o face si pe ce se bazeaza procesul de evaluare. Prin urmare, daca doriti sa obtineti un produs software de calitate foarte buna, trebuie sa intelegeti care sunt asteptarile tuturor persoanelor implicate in dezvoltarea si operarea acelui produs. Trebuie sa puteti colabora cu toti participantii din toate etapele procesului de dezvoltare.

Ce tip de asteptari pot sa fie cu privire la calitatea softului?

Idea de calitate a softului poate sa difere de la un participant la altul in cadrul procesului de dezvoltare. Acelasi lucru se intampla si in ceea ce priveste asteptarile legate de echipa de testare din cadrul procesului de asigurare a calitatii. Sa sintetizam toate cerintele in tabelul urmator.

Participanti in procesul de dezvoltare a softului

Asteptari legate de un soft de calitate foarte buna

Asteptari pe partea de asigurare a calitatii

 Clienti

  • Beneficii pentru companie, rentabilitate ridicata
  • Succes pe piata, oportunitati de dezvoltare
  • Operabilitate confirmata a tuturor noilor caracteristici si produse
  • Verificarea proceselor de business
     

Arhitecti si business analysts

  • Logica transparenta
  • Scalabilitate a solutiilor
  • Control asupra implementarii integrale a logicii de functionalitate,  a obiectelor si metodelor lor de interactiune
    

Programatori

  • Cerinte clare
  • Calitate cod
  • Relevanta pentru setul de tehnologii
 
  • Verificarea conformitatii codului cu cerintele
   

 Echipe IT

  • Siguranta integrarii
  • Suport pentru sistem
  • Evidentierea influentei reciproce a sistemelor si verificarea punctului de integrare
     

Utilizatori

  • Interfete facile, intuitive, performanta ridicata
  • Functiile si interfetele familiare raman intacte
  • Confirmarea ca noua functionalitate permite oamenilor sa isi rezolve sarcinile  
     

Echipe suport

  • Fara erori sau caderi
  • Instructiuni clare de instalare si de configurare
  • Performanta suficienta a serverelor
  • Garantia ca noul soft nu il va anula pe cel existent

In ce etape ale procesului de dezvoltare ar trebui sa fie implicati testerii?

Un raspuns scurt—in toate etapele. Asa cum am vazut, echipa de testare colaboreaza cu toti participantii in procesul de dezvoltare al softului. Daca sunt stadii si etape separate in cadrul procesului, atunci testerii ar trebui sa fie implicati in fiecare stadiu sau etapa.

Divizarea procesului in etape nu inseamna neaparat Waterfall. Si in dezvoltarea tip Agile , puteti gasi sarcini diferite: analiza si solutionarea problemelor identificate de utilizatori, configurarea mediului, debugging pentru soft, demo, acceptanta caracteristici, etc.

Urmatoarele activitati pot fi identificate in cadrul procesului de dezvoltare a softului, fiecare din ele implicand echipa de asigurare a calitatii:

procesul_de_testare.PNG


Alte activitati vor fi prezente atat in dezvoltarea tip cascada (Waterfall), cat si in cea iterativa:

  • In Waterfall, acestea sunt etape/ stadii separate de dezvoltare
  • In Agile, acestea pot fi activitati diferite din cadrul unei iterari (repetitii)

In a doua parte a articolului, vom studia modul in care asigurarea calitatii interactioneaza cu alti actori interesati in procesul de dezvoltare a softului.

Pavel Novikov 
Program Manager

Share the knowledge

Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you!
The form has been submitted successfully.