Standarde Profesionale in IT

Ori de cate ori se vorbeste despre standarde profesionale in industria IT, reactia obisnuita este: Cum (si de ce) ar trebui standardizata o industrie cu un ritm de schimbare atat de rapid? Ar trebui sa fie reglementata? Cum poate functiona, mai ales daca inca exista o lipsa de profesionisti IT?

Jul 11, 2019 677
Ori de cate ori se vorbeste despre standarde profesionale in industria IT, reactia obisnuita este: Cum (si de ce) ar trebui standardizata o industrie cu un ritm de schimbare atat de rapid? Ar trebui sa fie reglementata? Cum poate functiona, mai ales daca inca exista o lipsa de profesionisti IT? Acest lucru este ciudat, cu toate acestea, inca exista o multime de oameni care incearca acum sa "programeze un site web" sau "sa scrie un joc".

Poate, pentru ca industria IT are nevoie de profesionisti care au un nivel de cunostinte oarecum mai extins decat este necesar pentru crearea de formulare web dinamice sau animatii pe platforme mobile. Exista o nepotrivire evidenta intre cerintele industriei si perceptiile persoanelor care se gandesc sa inceapa o cariera in IT.

In primul rand, sa vedem ce standarde profesionale exista in acest moment si unde sunt ele aplicate.

Cel mai notabil exemplu sunt standardele nationale aprobate de guvern si recertificarea continua care exist in domeniul medical, in industria transporturilor (soferi, piloti, soferi), in industria constructiilor (arhitecti, ingineri) sau in educatie.

Acestea au un standard profesional care reprezinta un set de competente si abilitati pe care un profesionist trebuie sa le aiba, care sunt in primul rand reglementate pentru profesii care sunt asociate direct sau indirect cu un potential pericol, care poate avea consecinte grave datorate lipsei de calificari adecvate.

OK, este o zona reglementata de stat pentru profesii "serioase".

Si de ce avem nevoie de standarde in IT unde totul se schimba in mod constant si este imposibil ca toti sa urmeze acelasi ritm?

Dupa cum stim cu totii, neintelegerile care conduc la numeroase conflicte pot aparea din cauza terminologiei - atunci cand diferiti oameni folosesc acelasi termen pentru a exprima lucruri diferite. Motivul pentru o astfel de confuzie este foarte simplu: oamenii care nu se ocupa de IT au o idee vaga despre cum functioneaza si care sunt domeniile in care se pot specializa. Ar putea fi amuzant ca gluma, totusi poate provoca probleme grave atunci cand asteptarile si planurile nu sunt indeplinite in proiecte.

Dar, serios vorbind, ar trebui un analist sa inteleaga interactiunea dintre modulele unui sistem, sau este aceasta sarcina unui arhitect software? Este interfata utilizatorului creata de un analist sau de un designer? Si daca este creata de un designer, este vorba despre cel care se ocupa de partea vizuala sau cineva care ia acea descriere vizuala si o implementeaza? Si ce ar trebui sa faca un programator? Trebuie sa cunoasca domeniul sau doar sa citeasca cerintele (scrise de un analist sau un arhitect software) si sa scrie cod, fara sa se gandeasca la ceea ce se afla in spatele tuturor functiilor?

De ce nu apare o astfel de confuzie pentru profesiile medicale? Nu presupunem ca un farmacist poate diagnostica corect si trata unele boli, sau ca un medic primar poate ajuta in cazul unei fracturi. In primul rand, pentru ca, din pacate, intalnim specialisti din domeniul medical mai des decat specialistii IT. Si in al doilea rand, pentru ca exista standarde mai clare in medicina.

IT-ul ca zona de afaceri se transforma acum de la "furnizarea de avantaje competitive" la "trebuie sa fie folosit pentru a tine pasul", asa cum a fost, de exemplu, cu echipamentele care au aparut in fabrici, in transportul auto sau in tehnologiile de comunicare.

Organizatia stie ca are nevoie de un contabil pentru evidenta financiara sau de un specialist in raportar. Este necesar un consilier juridic pentru a se ocupa de contracte. Pentru a rezolva problemele legate de personal, avem nevoie de un specialist in resurse umane si de un specialist in L&D (acestea sunt doua specializari diferite, adesea amestecate). Dar daca ai nevoie de un profesionist IT, ce fel de specialist ar trebui sa cauti? Administrator de sistem? Manager de proiect? Analist? Programator? Si daca un programator, atunci ce fel de programator?

Specialistii IT sunt acum recrutati in felul urmator. Un manager sau un expert face o descriere detaliata a pozitiei, cu abilitatile necesare, atat generale, cat si tehnice (limbaje de programare, biblioteci, cunostinte despre anumite procese, munca in echipa, domenii de activitate etc. ). Dupa aceea, un specialist in resurse umane incearca sa potriveasca CV-ul candidatului cu descrierea postului vacant, fara sa inteleaga de fiecare data detaliile cerintelor in mod clar. Din acest motiv, procesul de recrutare dureaza adesea mai mult.

Standarde Profesionale in IT programare.jpg


O descriere detaliata a oricarui post vacant de IT este de fapt un standard profesional, care este dezvoltat de fiecare data pentru o singura pozitie.

Procesul de recrutare ar fi mult mai usor daca o parte mai mare a responsabilitatilor si cerintelor ar putea fi ascunse in spatele titulaturii postului, iar descrierea postului reflecta specificul real al unei anumite pozitii.

Pentru o performanta eficienta, este necesar sa pregatesti constant angajatii (in special personalul IT din aceasta industrie aflata in continua schimbare). Standardele profesionale sunt adesea legate de educatia initiala din facultate. Totusi, nu este corect sa le vedem doar din punct de vedere al educatiei.

Cum poate cineva dintr-o organizatie sa raspunda la intrebarea daca un programator promitator poate deveni un team lead? De ce fel de instruire viitoare va avea nevoie? Ce expert din cadrul companiei va putea sa ocupe postul vacant de arhitect in viitorul apropiat? Desigur, poti compara competentele unui angajat in curs de dezvoltare cu competentele si abilitatile actuale, dar ce ar trebui sa faci asta in cazul in care echipa este in curs de dezvoltare si nu exista inca un manager de dezvoltare?

Dezvoltarea unei matrici de competente pentru o echipa necesita timp si este costisitoare (plus ca adesea este neclar cum se face daca nu exista un specialist potrivit pentru un rol). Ar fi mult mai usor daca ai putea lua oo parte a unei matrici gata pregatita pe care sa o adaptezi nevoilor tale ca sa obtii avantajul suplimentar al limbaj comun de comunicare cu partenerii si companiile de externalizare.

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.