Procrastinarea. Care sunt avantajele ei?

Partea a doua din seria noastra legata de amanare si modul in care ne impacteaza vietile noastre de zi cu zi.

Feb 15, 2022 174
Exista multi oameni care spun ca uneori procrastinarea este utila. De fapt, unii cercetatori cred ca amanarea ne permite sa ne conservam resursele. Cand societatea ne spune: "Fii mai bun ca ceilalti! Incearca mereu sa te depasesti!", procrastinarea devine un fel de frana de urgenta, care ne ajuta sa refacem echilibrul intre activitate si odihna. Si este destul de mult adevar in asta. Chiar si un nivel ridicat de procrastinare nu inseamna ca trebuie sa actionam imediat.

Acest tip de amanare ne poate ajuta sa:

  • Reducem nivelul de stres
  • Eliberam timp pentru lucrurile mai importante
  • Dezvoltam o strategie mai buna de a aborda situatia

Pericolele procrastinarii

Pe de alta parte, procrastinarea are multe consecinte negative. Poate sa:

  • Genereze haos in relatiile tale cu cei dragi si cu colegii
  • Aiba un impact negativ asupra finantelor tale
  • Iti afecteze stima de sine

Amanarea poate sa afecteze si activitatea ta profesionala. Eficienta ta scade, calitatea muncii se duce in jos astfel ca oportunitatile tale de cariera devin din ce in ce mai limitate. Si conditia ta fizica se poate deteriora. Cei care tind sa amane totul pentru mai tarziu au mai multe sanse sa sufere de boli cronice (in special boli cardiovasculare). Amanarea unei sarcini pentru o perioda lunga de timp nu inseamna ca acea oportunitate va disparea. Mai devreme sau mai tarziu tot trebuie sa o faci. Dar in loc sa abordezi sarcina intr-un mod calm si productiv, totul se transforma intr-o cursa pe ultima suta de metri. Drept rezultat, fie calitatea muncii, fie starea ta de sanatate are de suferit. Si in multe cazuri, ambele.

Procrastinarea Care sunt avantajele ei.jpg

Ce este o "Bucla a procrastinarii "?

Stresul si vinovatia generate de rezultatele slabe ajung sa consume resursele tale emotionale, ducand la o degradare si mai mare a sanatatii tale fizice si psihice – care oricum este impactata de munca de zi cu zi. Astfel poti intra intr-o, „bucla a procrastinarii ". Nu mai ai energie pentru sarcini noi, astfel ca le tot amani. Abia reusesti sa respecti termenele limita, si cand faci asta energia ta este aproape zero. Acest ritm incepe sa devin normal, lucru care genereaza anxietate, depresie si un complex de inferioritate.

Cel mai important criteriu il reprezinta sentimentele unei persoane. Amanarea constanta incepe sa interfereze cu munca ta? Daca acesta conditie devine obsesiva si iti cauzeaza probleme, atunci este momentul sa actionezi.


Carti utile

Pentru cei care vor sa afle mai multe despre acest subiect recomand cartea scrisa de Jane Burke si Lenora Yuen, "Procrastination: why we postpone everything for later and how to deal with it right now".

O carte mai substantiala ce foloseste metode din terapia cognitiv-comportamentala este cea scrisa de Seth Gillihan: "Anxiety, Anger, Procrastination".

Si nu in cele din urma, cartea scrisa de Tanya van Essen si Henri Schouwenburg: "Procrastination: First Aid".

Descopera calendarul nostru de cursuri.

Oleg Soldatov
Communication and personal effectiveness consultant

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.