'Y'

Poate invata o fetita de 3 ani principiile Kanban?

In acest articol as dori sa iti impartasesc povestea mea modesta de succes, care sper ca va fi utila pentru unii dintre cititorii mei. Pe langa faptul ca sunt un coach Agile, psiholog si filozof amator, sunt un parinte fericit al unei fetite minunate. Si, la fel ca multi parinti, ma confrunt cu o problema dificila. Aceea de a invata copilul sa isi stranga jucariile.

Aug 2, 2019 641
In acest articol as dori sa iti impartasesc povestea mea modesta de succes, care sper ca va fi utila pentru unii dintre cititorii mei. Pe langa faptul ca sunt un coach Agile, psiholog si filozof amator, sunt un parinte fericit al unei fetite minunate. Si, la fel ca multi parinti, ma confrunt cu o problema dificila. Aceea de a invata copilul sa isi stranga jucariile. Adesea, pentru a te deplasa in siguranta prin locuinta ta, trebuie sa faci ordine de cateva ori pe zi.

Am citit cateva articole despre parinti care au folosit metodologia Scrum sau Kanban pentru a-i ajuta pe copiii lor sa se organizeze si sa fie mai ordonati. Dar ele se refereau mai degraba la copiii care merg la scoala. Si ce ar trebui sa fac daca fiica mea are doar 3 ani? As putea sa-i fac cartonase Kanban, dar nu poate citi inca. Si o alta problema. Pot face un cartonas cu "Strange jucaria", dar ar putea fi prea dificil pentru ea si nu va genera dinamica pe care o vreau - posibilitatea de a vedea progresul. Si daca as imparti procesul in pasi mici si sa desenez ce ar trebui facut? Am decis sa incerc.

Am intrat in camera unde s-a jucat. Podeaua era acoperita de o multime de jucarii. Existau cateva locuri unde puteam calca, dar foarte atent.

kanban_viata_personala.jpg


“Ei bine, mi-am spus. "Sa vedem ce pot sa inventez." Am analizat tipurile de jucarii imprastiate in jurul camerei. Puteau fi impartite in 3 grupe: masini, dinozauri si jucarii moi. Am decis sa am un cartonas Kanban separat pentru fiecare tip de jucarie.


- Sa jucam un joc. Uite, tragem un cartonas cu jucariile care ar trebui stranse. Ce este asta?
- Un dinozaur!
- Corect. Ai niste dinozauri. Ce alte jucarii mai ai?
- Masini.
- Sa alegem o masina.
- Bine!
- Si asta ce este?
- Este un ursulet de plus!
- Corect. Aceasta va fi pentru toate jucariile tale moi. Acum hai sa mergem in camera ta.

Avem o tabla pe care desenam cu creta. Si era curata.

- Uite. O vom imparti in trei parti. Partea rosie - pentru ceea ce trebuie facut. Cea alba - pentru ceea ce facem acum. Cea verde - pentru ceea ce s-a facut. Ce doresti sa strangi prima data - dinozauri, masini sau jucarii moi?
- Masini!
- Si apoi?
- Ursuletul!
- Si apoi dinozauri?
- Da!

Am pus etichete pe tabla. Ce va iesi din asta, ma intreb?

- Uita-te la tabla. Ce vom strange mai intai?
- Masinile!

- In regula. Ia aceasta eticheta si pune-o in coloana din mijloc. Gata. Acum sa continuam si sa strangem masinile.

Desigur, am ajutat-o, dar am urmat cu strictete planul nostru. In timp ce isi aducea masina mare de la bucatarie, am luat toate masinile mici din camera. In cele din urma, toate masinile erau in locurile lor.

- Draga mea, ai pus fiecare masina la locul ei? Uita-te in jur, a mai ramas ceva?

S-a plimbat prin camera, cautand cu atentie masinile.

- Nu.
- Bine. Atunci ia acest cartonas si pune-l in coloana "Terminat".

Asa a facut.

- Acum sa ne aplaudam si sa sarbatorim aceasta mica victorie!

A aplaudat incantata.

- Bine. Ce urmeaza?
-Ursi!

Ii placea foarte mult jocul.

- Corect. Puneti eticheta cu ursul in coloana din mijloc.

In cateva minute, toate jucariile moi erau in cutie. A inlocuit cartonasul cu urs si amandoi am aplaudat.

Aproximativ 10 minute au trecut de la inceputul experimentului nostru, iar podeaua era complet libera de jucarii, care erau acum la locurile lor. Ea a aplaudat cu bucurie, multumita ca toate cartonasele erau in coloana "Terminat", iar camera era ordonata. Am fost infinit mandru de fiica mea – a dovedit ca este atat de inteligenta!

Ar fi o poveste de succes - am reusit sa pun in aplicare Kanban pentru un copil de trei ani. De fapt, este si mai bine! In ziua urmatoare, ea a venit la mine dupa pranz si a intrebat: "Tati, putem sa ne jucam din nou jocul?" Am jucat din nou Kanban si am facut curat in camera.

Seara, am realizat o versiune extinsa a jocului: ea a mai adaugat doua tipuri de jucarii (set de constructie si playdough), mi-a cerut sa inlocuiesc ursul cu o vaca pe cartonasul pentru jucarii moi si am adaugat si cartonase cu o olita, periuta de dinti si carte de basme - deci Kanban-ul nostru a combinat curatarea jucariilor si rutina de somn.

Nu stiu cat timp va continua jocul si cat de repede se va plictisi de el (sau de mine). Dar in aceste doua zile am devenit convins de doua lucruri. In primul rand, eficacitatea incredibila a instrumentelor Agile si a principiilor de auto-organizare, cooperare, descompunere corecta si management vizual.

Aceste instrumente sunt atat de bune incat chiar si un copil de trei ani le poate intelege. In al doilea rand, inainte de a cataloga unele lucruri ca fiind in mod evident nepotrivite, merita sa te gandesti cum le poti adapta mediului inconjurator si celor cu care interactionezi. Testeaza-le si abioa apoi trageti concluzii.

Vrei sa afli mai multe despre Agile? Descopera cursurile noastre.

Sergey Makarkin
Chief Program Manager

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.