KPI si conflictul de interese

Exista KPI care afecteaza interesele personale ale managerului dar care pot duce la o situatie tip win-win? Raspunsul este nu. Inainte sa intram in subiect as vrea sa va spun o poveste despre modul in care o companie de software a stabilit KPI pentru managerii lor.

Oct 20, 2015 3243
Exista KPI care afecteaza interesele personale ale managerului dar care pot duce la o situatie tip win-win? Raspunsul este nu.

Inainte sa intram in subiect as vrea sa va spun o poveste despre modul in care o companie de software a stabilit KPI pentru managerii lor.

Top managementul a stabilit ca un anumit procent din salariul pe care managerii il primeau era legat de numarul de angajati care plecau. Spre exemplu, daca cineva din echipa ta isi dadea demisia atunci KPI-ul tau (si implicit salariul) era redus proportional cu numarul demisiilor. Pare logic la prima vedere. Managerii sunt astfel incurajati sa aiba grija de subordonatii lor, sa ii asculte, sa vorbeasca cu ei si sa dezvolte o atmosfera pozitiva de lucru. Plus ca majoritatea expertilor considera ca de cele mai multe ori relatia cu managerul joaca un rol important in decizia unui angajat de a plecat. Evident ca sunt exceptii de la aceasta situatie. Insa acesti manageri aveau dreptul sa foloseasca o parte din bugetul proiectului pentru anumite cheltuieli pe care le considerau importante. Astfel ca atunci un subordonat venea la managerul lui si ii spunea ca a primit o oferta mai buna acesta stia ca KPI-ul lui va scadea. Solutia in acel moment era sa ii ofere angajatului o crestere de salariu, din acel buget, deoarece plecarea lui ar fi afectat succesul proiectului si implicit KPI pe care ii avea.

Cu alte cuvinte managerii nu au incercat sa imbunatateasca modul in care relationau cu subordonatii sau atmosfera de lucru, chiar daca acesta era scopul acestor KPI.

Conflict intre interesele personale ale managerului si interesele proiectului

Prin interese personale ma refer la aspecte precum salariul, KPI sau ambitiile managerului. Interesele proiectului includ toate persoanele implicate - echipa de proiect si alti stakeholderi. Succesul proiectului intra si el in aceasta arie - sa nu uitam ca unul din cele mai importante aspecte ale succesului unui proiect este potentialul de resale (daca acel client vrea sa lucreze cu tine si pe viitor). Si atunci cand livrarea proiectului nu se face la timp, cand comunicarea nu este eficienta iar transparenta este scazuta interesele proiectului au de suferit. Acelasi lucru este valabil si cand vorbim de calitatea produsului sau respectarea bugetului. De cele mai multe ori interesele personale ale Project Managerului se suprapun cu cele ale proiectului.

Exista KPI care afecteaza interesele personale ale managerului dar care pot duce la o situatie tip win-win? Raspunsul este nu. In momentul in care ai KPI care afecteaza interesele managerului vei avea o situatie unde managerul trebuie sa aleaga intre interesele lui si interesele proiectului. Exista un numar mic de lideri care vor pune in mod intentionat interesele proiectului pe primul loc in defavoarea intereselor personale. De asemenea stim ca atunci cand un proiect esueaza, consecintele de cele mai multe ori nu sunt atat de grave. Mai mult decat atat un manager va avea pregatite destule motive prin care sa justifice de ce proiectul nu a avut succes. Si atata timp cat si-a atins KPI si a respectat procedurile companiei managerul nu a facut nimic gresit.

Exista o solutie? Ce KPI sa stabilim pentru manageri?

Bineinteles. Important este sa legam KPI de nivelul de senioritate - deoarece fiecare manager are abilitati, cunostinte si un nivel de pregatire diferite. Daca managerul are un nivel scazut de senioritate exista un risc scazut ca KPI sa afecteze interesele sale personale - de cele mai multe ori interesele sale sunt asemanatoare cu cele ale proiectului. Daca un manager are un nivel de senioritate mai mare atunci creste probabilitatea unui conflict de interese. Ca atare KPI trebuie sa fie legati de succesul proiectului.

index1.png


Mai jos sunt cateva exemple de punere in practica a acestor KPI. Sa presupunem ca am planificat 3 lansari pe trimestru astfel ca un KPI trimestrial al arata asa:

  • Nivel scazut de senioritate - toate cele 3 lansari la timp (100%); 2 lansari la timp (66%); 1 lansare la timp (33%)
  • Nivel ridicat de senioritate - asigurarea unui nivel ridicat de satisfactie a clientilor. Feedbackul din partea clientului pe o scara de la 1 la 4 trebuie sa fie 2 sau 3 (evident ca trebuie sa descriem exact ce inseamna). Implementarea acestui sistem nu va afecta salariul managerului. Insa atragerea unui nou proiect sau extinderea proiectului actual poate sa duca la cresterea salariului.

Ceea ce este important sa intelegem este ca trebuie sa avem grija atunci cand stabilim indicatori de performanta pentru manageri ca acesti indicatori sa nu duca la un conflict intre interesele managerului si interesele proiectului.

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.