Intrebarea Ц unul dintre cele mai utile instrumente pentru manageri

Multi dintre voi au auzit probabil intr-un fel sau altul despre УcoachingФ. Vreti sa realizati mai mult - gasiti un coach; vreti sa va realizati potentialul interior - gasiti un coach.

Feb 14, 2019 1281
Multi dintre voi au auzit probabil intr-un fel sau altul despre УcoachingФ. Vreti sa realizati mai mult - gasiti un coach; vreti sa va realizati potentialul interior - gasiti un coach. Daca cautati cuvantul УcoachФ pe google, veti gasi o multime de link-uri catre diferite articole de coaching. Si puteti gasi atat de multe tipuri de coach: un life coach, un coach pentru cariera, un coach pentru afaceri si asa mai departe. Am fost cumva intrigat de termenul Уmanager as a coachФ, deoarece e direct legat de meseria mea.

Si am inceput sa studiez coaching in aceasta directie. Am inceput sa folosesc multe abordari si idei care au legatura cu coaching-ul in activitatea mea zilnica. Unele au functionat, altele nu. Dar lucrul care ma ajuta cel mai mult este abilitatea de a pune intrebarile potrivite. Asta am sa va impartasesc astazi.

Toti putem pune intrebari. Ce e mai usor? Dupa cum am fost invatati la scoala, exista intrebari deschise si inchise. E mai bine sa pui intrebari deschise daca vrei sa obtii mai multe informatii despre o persoana. Ascultatul activ e un alt lucru pe care ar trebui sa-l invatam cu totii - care e abilitatea de a pune intrebari si de a da afirmativ din cap. E destul de simplu, incercati. Insa assta nu e tot. Exista multe aspecte legate de psihologie, NLP si memorie care sunt acoperite de coaching. Insa nu ne scufundam acum in coaching. Haideti sa ne concentram pe cum punem corect intrebarile.

Si propun sa incepem de la intelegerea diferitelor tipuri de intrebari - nu doar deschise sau inchise.

Intrebari Ц cel mai eficient instrument pentru manageri_360.jpg


Intrebarile prin care vrem sa aflam mai mult incep cu: Ce? Unde? Cand? Cum? In ce fel? Aceste intrebari sunt folosite pentru a incuraja oamenii sa gandeasca mai mult si sa extraga informatii - ce au vazut, ce culori, ce sunete si ce sentimente au trait.

Intrebari prin care incurajam oamenii sa se gandeasca la probleme: De ce? Pentru ce? Folosind aceste tipuri de intrebari activati o alta parte din creier care este responsabila de analiza, comparatie si realizarea inferentelor. Persoana incepe sa delibereze, alege o solutie si face un rezumat. Asemenea intrebari sunt bune pentru dupa ce ati pus intrebari privind noul material, de ex., cand este deja disponibil pentru a-l folosi. Daca incepeti imediat cu aceste intrebari, prima reactie va fi una defensiva. Amintiti-va intrebari precum: УDe ce ai facut asta?Ф - tipul de intrebari pe care parintii, profesorul sau chiar managerii dvs v-au intrebat. Si asta e. Un punct mort. Incepeti sa ganditi defensiv, doar intr-o directie - cum sa iesi din discutie. Prin urmare, va recomand sa adresati aceste intrebari dupa ce dezvaluiti si primiti destule informatii. Mai ales in situatii cand vreti sa primiti feedback corectiv.

Cand veti incepe sa folositi corect intrebarile, veti simti ca e dificil sa purtati o conversatie. Si din afara arata ca si cum invatati sa vorbiti. Ca in cazul oricarei tinere vanzatoare care a citit o multime de carti despre vanzari, folosirea anumitor tehnici e atat de evidenta ca deranjeaza vizual si auditiv chiar si pe un cumparator ignorant. Insa la un moment dat mai tarziu veti incepe sa o faceti usor si fara efort, construind conversatii dupa cum este nevoie, inspirand incredere angajatilor si incurajandu-i sa gaseasca solutii eficiente.

Sa parcurgem intrebarile care va vor ajuta sa aruncati o privire proaspata la procesul de management

Intrebari folosite pentru a coordona subordonatii Fara a privi diferite situatii cu care un manager se confrunta, sugerez sa ne concentram asupra celor trei: stabilirea, corectarea si verificarea unei sarcini. Stabilirea unei sarcini Aici ne concentram asupra standardelor non-standard, deoarece in cazul sarcinilor standard pe care un angajat le-a executat de multe ori, intrebarile de clarificare pot fi percepute ca aratand neincredere. Totusi in cazul sarcinilor care sunt noi pentru angajat, asemenea intrebari vor fi chiar bine-venite. Haideti sa ne amintim primii pasi ai delegarii. In primul rand ar trebui sa ne asiguram ca angajatul intelege ce se asteapta de la el si ce trebuie facut.

Apoi asigurati-va ca angajatul stie cum sa indeplineasca sarcina (are suficiente calitati).

  1. Intelegi sarcina?
  2. Ce ai la dispozitie ca sa indeplinesti sarcina?
  3. Cum vei proceda?
  4. Ce dificultati vezi legat de aceasta sarcina?
  5. De la cine ai nevoie de ajutor?
  6. Cat timp va dura?
  7. Ce alte intrebari pe care nu le-am discutat inca ai?
  8. Cum vei vedea ca ai ajuns la niste rezultate?
  9. Ce inseamna un rezultat acceptabil pentru tine?
  10. Ce criterii de calitate vrei sa stabilesti pentru aceasta sarcina?

Acest set de intrebari poate parea lung si exagerat. Ei bine, am incercat sa iau in calcul toate situatiile posibile care pot surveni in timp ce stabiliti sarcinile. Poate ati observat ca intreb angajatul cum va considera ca totul e indeplinit corect si cu un nivel bun de calitate. Cu alte cuvinte, nu eu stabilesc criterii de calitate, ci ii sugerez angajatului sa ia o decizie legat de nivelul de calitate pe care va putea sa-l atinga. Daca au indoieli, imi vor adresa o intrebare de clarificare. Daca eu simt ca aceste criterii de calitate propuse sunt sub asteptarile mele, pot adresa mai multe intrebari ca sa aflu de ce situatia e asa. De ex.: УCe impacteaza calitatea? Ce modalitati de a creste calitatea vezi?Ф Si in cele din urma: УDe ce crezi ca acest nivel de calitate va fi suficient?Ф

Vreau sa va avertizez legat de o greseala. Nu puneti intrebarea: УE totul clar?Ф De fapt, implica 2 raspunsuri: УDaФ si УNimic nu e clar deloc.Ф . Niciun raspuns nu va spune nimic. Primul raspuns va poate da un sentiment fals ca angajatul intelege sarcina exact in acelasi fel ca dvs. E imposibil prin definitie numai daca nu este o sarcina standard. Cand nimic nu e clar pentru angajatul dvs., inseamna ca e nesigur(a) cum sa indeplineasca sarcina corect. Aceasta lipsa de incredere (o data pronuntata) se amplifica si apoi nu doar ca va trebui sa aflati ce e exact neclar, dar si sa incercati sa cresteti increderea in sine a angajatului.

Controlul in procesul de executare a sarcinii

  1. Ce s-a facut deja?
  2. Ce progres s-a inregistrat?
  3. Ce ai facut pana acum?
  4. Ce dificultati ai?
  5. Cine te poate ajuta?
  6. De ce fel de ajutor ai nevoie de la mine?
  7. Vezi alte cai de rezolvare a sarcinii?
  8. Cum s-a schimbat durata estimativa?

Inca o data, lista de intrebari e oarecum mare si trebuie sa invatati cum sa le selectati pe cele care va vor ajuta intr-o anumita situatie specifica.

In a doua parte a articolului nostru vom continua sa ne uitam la cum ne pot ajuta intrebarile in calitate de manageri.

Vadim Kachurovsky 

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.