Ce poate invata un Agile Coach de la un Psiholog

De curand, m-am tot gandit la framework-urile Agile populare si la abordarile legate de transformarea Agile. Mie mi se par prea mecanice si poate acesta este unul din motivele pentru care mult procese de transformare organizationala esueaza.

Dec 6, 2018 926
De curand, m-am tot gandit la framework-urile Agile populare si la abordarile legate de transformarea Agile. Mie mi se par prea mecanice si poate acesta este unul din motivele pentru care mult procese de transformare organizationala esueaza. In postarea mea anterioara am scris despre situatiile in care modificarile aduc prea multa durere intr-o organizatie, ducand astfel la respingerea noului.

O transformare Agile de succes implica schimbarea culturii, a mentalitatii si a modelelor de comportament. Psihologia abordeaza aceeasi problema (cu obiective si in conditii diferite) de mai mult timp, si cred ca are cateva lucruri pe care le putem adapta scopurilor noastre.

In cartea sa Counseling and Psychotherapy: Newer Concepts in Practice, Carl Rogers (unul dintre cei mai influenti psihologi ai secolului XX) ne ofera un set de intrebari pe care un consilier ar trebui sa le aiba in vedere atunci cand lucreaza cu un client. Aceste intrebari joaca un rol cheie in selectarea tratamentului corespunzator. Cu o usoara adaptare, aceste intrebari pot fi utilizate in contextul unei transformari Agile pentru a determina abordarea legata de schimbare.

Clientul este stresat?

Una dintre primele observatii pe care le va face un clinician intelept este masura in care clientul se afla intr-o stare de tensiune sau de stres. - Rogers scrie: Consilierea poate fi de ajutor doar atunci cand exista o anumita cantitate de suferinta psihologica care rezulta dintr-o stare de dezechilibru.

Se poate aplica asta in situatia noastra? Cu siguranta da. Daca oamenii dintr-o organizatie sunt multumiti de modul in care sunt lucrurile, schimbarea va fi perceputa ca o perturbare nedorita. Acest lucru va crea o rezistenta foarte puternica la schimbare, facand-o aproape imposibila. Dar daca oamenii simt ca lucrurile nu sunt asa cum doresc sa fie, daca simt ca ceva trebuie facut diferit un astfel de stres poate oferi suficienta durere care sa justifice stresul generat de schimbarea insasi.

Practic, cea mai exacta afirmatie a acestei situatii pare sa fie ca, inainte ca terapia sa fie eficienta, tensiunile create de aceste dorinte si cereri conflictuale trebuie sa fie mai dureroase pentru individ decat durerea si stresul gasirii unei solutii la conflict. Acesta este motivul pentru care expertii in management si managerii inteligenti pun accentul pe importanta cultivarii unui sentiment de urgenta si nemultumire atunci cand demareaza o schimbare. Nemultumirea si urgenta creeaza stresul necesar pentru a justifica (pana la a face chiar dorita) durerea schimbarii.

Ce poate invata un Agile Coach de la un Psiholog 2.jpg


Clientul este capabil sa faca fata situatiei in care se afla?

Cateodata uitam ca rezultatele tuturor tipurile de psihoterapie depind de presupunerea ca daca individul este ajutat sa se reorienteze, sa isi reorganziaeze atitudinile sale in modele noi, acesta isi poate atinge asteptarile de la viata intr-un mod mai normal si cu mai putin stres si poate gasi satisfactii sanatoase intr-o maniera acceptata social.

Aceasta intrebare este foarte importanta pentru orice proces de transformare Agile. Daca organizatia pe care o ajutati sa se transforme nu poate face fata noilor modalitati de lucru, aceasta nu se poate transforma. Imaginati-va o echipa care personalizeaza software dezvoltat de o companie mare. 98% din personalizari depind de anumit actualizari din partea companiei. Producatorul de software ofera aceste actualizari de doua ori pe an, in loturi mari. Asa ca, echipa isi petrece majoritatea timpului intr-o stare inactiva, asteptand noua actualizare.

Ar putea aceasta echipa sa beneficieze de implementarea unei politici de eliberare in loturi mici cu iteratii de 2 saptamani? Poate, dar majoritatea iteratiilor vor fi inactive (cu eliberari zero). Asa ca, astfel de schimbari vor duce la frustrarea membrilor echipei si nu vor crea niciun avantaj pentru echipa sau pentru client.

Alte exemple ar putea fi o echipa componenta care lucreaza intr-un mediu plan-driven, care face Scrum. Desigur, acestia ar putea beneficia de o colaborare imbunatatita si de o planificare frecventa, dar aceste avantaje vor fi limitate de faptul ca au prea multe dependente externe pentru a livra fiecare Sprint. In acest caz, Scrum va aduce probabil prea mult cheltuieli in comparatie cu avantajale.

Sergey Makarkin
Chief Program Manager 

Daca iti place acest articol, distribuie-l si prietenilor tai!




Mai ai intrebari?
Contacteaza-ne.
Thank you.
Your request has been received.