Dezvoltarea profesionala in industria IT – provocari, capcane si solutii

Dezvoltarea profesionala in industria IT – provocari, capcane si solutii
Puncte cheie

  1. Matricea de dezvoltare profesionala in multe companii IT&C este construita gresit si impiedica angajatii sa aleaga o evolutie profesionala strict tehnica.
  2. Exista foarte multe provocari atunci cand vine vorba de promovarea unor persoane tehnice in pozitii de conducere. Ce beneficii si ce dezavantaje are o asemenea strategie?
  3. Cum putem sa evitam aceste provocari dintr-o perspectiva pur tehnica.
Acest articol este dedicat celor care lucreaza in software development si abordeaza idea de dezvoltare profesionala axata pe partea tehnica precum si modul in care evoluam. Vom trece in revista cateva din greselile comune care apar atunci cand facem pasul urmator in cariera de la un rol de programator catre un rol mai putin tehnic (e.g. team leader) iar apoi catre o pozitie de project manager. In realitate, ceea ce facem este sa inlocuim activitatile tehnice (programare, studiu tehnic etc) cu sedinte, prezentari, birocratie si managementul oamenilor. Pentru o parte din noi, aceasta abordare este confortabila (ne simtim mai bine intr-o pozitie de team leader sau project manager) dar in cele mai multe cazuri contribuie la o degradare a abilitatilor tehnice pe care le-am dezvoltat cu dificultate si ne opreste din a ne perfectiona pe aceste arii. Propun sa analizam in detaliu acest subiect si sa incercam sa identificam de ce se intampla acest lucru si cum putem sa corectam aceste tipare.

Inca din copilarile mergem la scoala pentru a studia si a invata lucruri care ar trebui sa ne ajute sa devenim educati si sa avem un nivel de cunostinte de baza. Mai departe ne inscriem la universitati unde ne specializam pe diferite domenii (informatica, medicina, economie etc.) ceea ce, in teorie ar trebui sa ne pregateasca pentru piata muncii. Urmam acest tipar deoarece nu avem alta alternativa, societatea noastra este construita pe acest mecanism, indiferent daca este eficient sau nu. Mai mult decat atat in mass-media aflam povesti ale unor persoane celebre din diferite domenii (Larry Ellison, Amancio Ortega) care desi nu au terminat o facultate au succes si acest lucru perpetueaza idea ca scolile sunt ineficiente din moment ce nu isi pregatesc studentii pentru viata reala. Personal, nu sunt de acord cu aceste presupuneri.

space-desk-office-hero-7065.jpgApoi absolvim facultatea si ne gasim primul job de junior developer. Depunem efort sa aplicam ceea ce am invatat si realizam, subit, ca informatiile nu sunt indeajuns pentru ca aceste roluri necesita un nivel mai profund de intelegere si un set mai solid de competente. In acel punct, incepem sa invatam din ce in ce mai mult si acceptam cu mult entuziasm provocari tehnice, deoarece suntem tineri, la inceput si foarte dornici sa le facem pe toate. Dupa cativa ani ca junior developer, avem oportunitatea de a fi promovati. Suntem mandri de noi intrucat am dobandit mai multa autonomie si suntem mai bine platiti. Insa dupa alti cativa ani in care continuam sa ne crestem competentele tehnice, avem o reputatie buna in echipa si colegii ne solicita pentru sfaturi tehnice, primim o alta oportunitate: o noua promovare dar de aceasta data catre o pozitie de team leader.

Acceptam cu bucurie si aceasta provocare! Acum ajungem sa coordonam propria echipa dar implicit petrecem mai mult timp in sedinte, mail-uri, prezentari si birocratie si mai putin timp programand. Daca inainte stateam 5-6 ore pe zi programand acum abia avem timp sa petrecem 3 sau chiar 1-2 ore pe zi. Inainte de aceasta promovare, investisem foarte mult timp perfectionand abilitatile noastre tehnice si acum ne indepartam de ele!

Este foarte ciudat! De ce se intampla acest lucru? Pentru ca in industria IT suntem implicit ghidati spre a deveni team leaderi (in majoritatea cazurilor) datorita faptului ca aceste roluri sunt mai bine platite si orgoliul nostru are de castigat de pe urma acestora.

Intalnim in multe companii acest tipar. Mai exact o lipsa a oportunitatilor de dezvoltare strict pe sfera tehnica. De cele mai multe ori dupa un anumit nivel avem un mix de responsabilitati tehnice si non-tehnice - iar cele non-tehnice le inlocuiesc si afecteaza negativ pe cele tehnice. Aceasta matrice in loc sa ajute persoanele tehnice prin promovarea in pozitii unde pot sa continue sa isi imbunatateasca competentele (programare, cercetare etc.) ajunge sa le diminueze acestora abilitatile.

Dar cine a dezvoltat o astfel de matrice ambigua? Probabil ca a fost dezvoltata in concordanta cu strategia de profitabilitate si dezvoltare a companiei dar este acceptata foarte usor si de catre noi. Un numar mare de oameni considera ca nu este foarte provocator sa programezi pentru tot restul vietii si simt nevoia sa schimbe aceste activitati cu unele de coordonare.

In opinia mea acest lucru este complet fals. Daca programarea te pasioneaza continua sa programezi, deoarece aceasta pasiune te va motiva sa descoperi lucruri noi si poti devenii expert in domeniul tau.

Pentru a evita aceste provocari trebuie sa intelegem mai bine ce ne motiveaza si directia in care vrem sa evoluam din punct de vedere tehnic. Daca vrei sa devii un expert tehnic sfatul meu este sa nu te orientezi spre un rol de conducere deoarece un asemenea rol iti va impune dezvoltarea de competente non-tehnice. Continua sa programezi si sa inveti lucruri noi. S-ar putea ca orgoliul tau sa iti ridice cateva probleme dar in cele din urma este in regula pentru ca faci ceea ce te motiveaza. Dincolo de asta putem sa rezolvam aceste probleme si in cadrul echipelor din care facem parte discutand cu managerii nostri pentru a ne sprijini in procesul nostru de dezvoltare – mai exact prin introducerea si mentinerea unor roluri pur tehnice - technical principal, technical fellow etc.

Imaginati-va ce s-ar fi intamplat daca persoane ca Barbara Liskov, Grace Hooper sau Leslie Lamport ar fi incetat sa programeze si sa cerceteze dupa cativa ani deoarece au fost promovate in pozitii cu un impact tehnic mai scazut! Probabil ca astazi nu am fi beneficiat de contributiile lor.

Laurence J. Peter spunea ca “alegerea unui candidat pentru o pozitie ia in considerare performanta acestuia in rolul pe care il are in acel moment, si nu abilitatile relevante pentru noua pozitie”, lucru care este adevarat si in industria noastra. Oamenii sunt promovati pana cand ating un anumit nivel de ineficienta deoarece continuam sa promovam persoane in pozitii unde abilitatile nu sunt complementare ci intra in competitie, in special cand facem tranzitia de la o pozitie tehnica la una non-tehnica.

In opinia mea ar trebui sa dezvoltam un nou sistem care sa ajute oamenii sa evolueze dar in acelasi timp sa le ofere celor care vor acest lucru ocazia de a-si pastra si imbunatatii abilitatile tehnice.

Ionut Balosin
Software Architect

Share the knowledge